VANLIGA FRÅGOR

Frågor om någon produkt? Få svaren direkt här: VANLIGA FRÅGOR & SVAR
Hittade du inte just din fråga-&-svar? Ställ den här. Frågor besvaras Må-Fre mellan 08-16.

 

Skriv din fråga här

Arena är vårt eget varumärke med golv för såväl ögat, dina fötter, formen som detaljerna. Med ett golv från Arena kan du vara säker på att du hittar ett golv som passar för just ditt hem och din plånbok.

Vid golvskada

Om ditt golv har blivit skadat eller varit behäftat med problem ska du vända dig till din återförsäljare, som oftast kan lösa det direkt med dig.

Om återförsäljaren inte kan bedöma felet kontaktar de oss för vidare åtgärd. För att underlätta återförsäljarens arbete med skadan skall en Felrapport fyllas i och lämnas till återförsäljaren. Notera att för att återförsäljaren ska kunna gå vidare med ärendet ska följande kontrolleras:

  • att monteringen skett enligt medföljande anvisningar (finns i paket och även under flik Läggningsanvisningar)
  • att du har kvar inköpskvitto/faktura samt att garantin gäller för det fel som anmäls
  • att om det är ett skönhetsfel ska det, enligt golvbranschens riktlinjer, vara synligt ovanifrån när du står upp i normal rumsbelysning
  • att om golvet ligger på golvvärme måste gällande branschriktlinjer ha följts (kan beställas hos återförsäljaren, eller skrivas ut under flik Tips & Råd/Golvvärme)

Om ovan är riktigt, underlättas det väsentligt om du i samband med att du anmäler felet till återförsäljaren kan verifiera det med en provbit eller ett foto (helst digitalt, i fall återförsäljaren måste gå vidare med ärendet). Ju bättre felet är dokumenterat desto snabbare går det att lösa.


Hur bedöms ett ärende och hur ser den vidare hanteringen ut?

Ansvarsfrågan bedöms enligt:

  • leverantörens garanti
  • Golvbranschensriksorganisations (GBR) riktlinjer
  • Konsumentköplagen

Klicka här för att skriva ut Konsumentköplagen

Hantering

Om återförsäljaren behöver kontakta oss för vidare hjälp i ärendet, skickar återförsäljaren in felrapporten med ev tillhörande prov/foto etc. Ärendet får sedan ett ärende nr (RMA nr), och återförsäljaren får ett skriftligt svar för vår bedömning av felet. Det är sedan återförsäljarens ansvar att informera er. Är det så att golvet behöver besiktigas av oss kontaktar vår representant er för att hitta en tid för ett besök. Om felet är mycket komplicerat, vilket är ovanligt, anlitas en oberoende besiktningsman (GBR el motsvarande) för en slutgiltig bedömning.